Webshops heb je tegenwoordig in overvloed. Vele fysieke winkels proberen online hun slag ook te slaan en proberen vaak hun unique selling points ook op online gebied te laten gelden. Toch zien ook zij dat ze met de huidige trends mee moeten gaan, zoals de bestel- en aflevertijden (vandaag besteld, morgen in huis) wat tegenwoordig steeds gunstiger voor de consument geregeld wordt. Speciaal om uw webshop zo klantvriendelijk mogelijk te houden hebben wij in dit artikel een lijst opgesteld met 6 ultieme tips, welke conversieverhogend werken en uw klanten een vertrouwelijk gevoel geven.

1. Houd uw webshop up-to-date met een nieuws- of blogpagina

Naast de verkoop van uw producten is informatieverschaffing ook van essentieel belang. Het bijhouden van een blog of nieuwspagina kan hier een positieve werking op hebben. Naast dat het positief werkt op uw vindbaarheid in zoekmachines, kunt u een blog of nieuwspagina ook goed gebruiken voor het reviewen van producten, up-to-date informatie van uw producten of zelfs humoristische inhakers op producten die u verkoopt. Afhankelijk van de doelgroep die u probeert aan te trekken kunt u deze pagina geheel gebruiken naar uw wensen. Het vergroot ook de betrouwbaarheid van uw webshop, omdat klanten zien dat u up-to-date informatie verschaft en een persoonlijke aanspraak krijgen.

2. Bied klanten persoonlijk contact

Er zijn verschillende manieren waarop klanten contact kunnen opnemen met de klantenservice of eigenaar van een webshop. De 3 belangrijkste zijn email, telefoon en chat. Nu zult u denken dat de meeste webshops dit al aanbieden, maar het gaat vooral op de manier waarop het wordt aangeboden.

Chat applicatie
Een chat applicatie is een ideale vorm voor klanten om snel en makkelijk een vraag over een product te stellen, zonder dat ze hiervoor gelijk moeten bellen of mailen en wachten op hun antwoord. Een chat applicatie kunt u geheel persoonlijk maken door klanten te laten weten met wie ze chatten. Dit kan door middel van een profielfoto en uw naam te communiceren. Ook is het verstandig geen standaard antwoorden door te geven, maar de klant persoonlijk te helpen. Het gebruik van de naam van de klant kan hierbij hulp bieden.

Telefoon
Geef op uw webshop duidelijk aan via welk telefoonnummer u te bereiken bent. Gebruik persoonlijke foto’s en geen stockfoto’s op de contactpagina, omdat klanten dit steeds meer gaan begrijpen waardoor het persoonlijke gevoel snel verdwijnt. Het beste is om zoveel mogelijk duidelijkheid te geven voordat men gaat bellen. Denk aan een FAQ pagina en informatie over leveringen en retouren.

Email
Een email kan gepersonaliseerd worden door een duidelijke handtekening met naam toe te voegen. Dit geeft een klant sneller het gevoel met een persoon te praten en niet met een bedrijf of geautomatiseerd proces.

3. Ben actief op social media

Social Media is een van de snelste manieren om direct in contact te komen met uw klanten. Geef uw bedrijf, of uw medewerkers op social media een persoonlijk tintje door het gebruik van echte namen in plaats van communicatie vanuit de bedrijfsnaam. Coolblue maakt hier goed gebruik van en dit geeft je gelijk een persoonlijk gevoel, wat vertrouwen wekt.

Maak ook gebruik van alle mogelijkheden die social media biedt. Denk aan een gepersonaliseerde achtergrond bij Twitter en een header op Facebook met belangrijke info voor klanten qua service. Sluit Twitter berichten af met een paraaf (zoals ^, gevolgd door 2 initialen) of een voornaam.

4. Betrek klanten bij uw webshop

Er is geen betere content dan “User Generated Content”, ofwel inhoud afkomstig van uw klanten. Een heel goed voorbeeld hiervan zijn reviews. Geef klanten de mogelijkheid om productreviews te schrijven, waarbij ze aan kunnen geven wat de plus- en minpunten zijn en geef ze ook de ruimte om hun eigen tekst kwijt te kunnen. Een beoordeling met sterren (1 t/m 5) is ook een ideale toevoeging. Reviews wekken vertrouwen bij potentiële kopers en zorgen ook voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Een goede ervaring van een klant is 1000x meer waard dan een verkooppraatje van een sales assistant in een winkel.

5. Toon en test uw producten

Zelf kunt u er ook voor zorgen dat uw producten zo goed mogelijk getoond worden. Naast de afbeeldingen en tekst bij een product is een productvideo een welkome toevoeging. De klant kan het product dan in werking zien en ziet ook gelijk een persoon, waarmee u uw bedrijf een gezicht geeft. Licht, naast de positieve punten, ook wat minpunten uit om uw review geloofwaardig te houden voor uw klanten. Voeg de plus- en minpunten ook geschreven toe aan uw product.

6. Zorg voor een duidelijke sitestructuur

Maak het voor klanten zo makkelijk mogelijk om hun product te zoeken. Gebruik geen ingewikkelde termen en verdeel uw producten in logische categorieën, welke uw klanten meteen begrijpen. Gebruik eventueel een interne productvergelijker waarmee klanten verschillende producten naast elkaar kunnen leggen om te kunnen vergelijken. Probeer een klant in zo min mogelijk klikken op de juiste plek te krijgen. Een zoekfunctie is ook dan een essentieel onderdeel, eventueel met specifieke zoektermen om de klant zo specifiek mogelijk te kunnen sturen.

Media & Internet

Media & Internet

Media & Internet is in 2011 opgericht door Hans Priems en biedt klanten totaaloplossingen op het gebied van websites, webshops, online marketing en campagnes. Bij ons kunt u altijd terecht voor een betrouwbaar en persoonlijk service. Samen met klanten kijken wij naar de beste inzet van onze middelen om het maximale uit de wensen en doelen van klanten te halen.