Een nieuwsbrief komt bij iedereen wel bekend voor en sommige hebben er weinig affiniteit mee, maar nieuwsbrieven zijn 1 van de meest effectieve vormen van online marketing, mits je het op de juiste manier toepast. Lees snel verder en lees onze 8 tips voor het maken van een optimale email nieuwsbrief.

1. Maak je doel duidelijk

Een email marketing campagne kan niet effectief zijn zonder dat er een duidelijke doelstelling is gesteld. Op deze manier kun je meten of je email daadwerkelijk hetgene heeft opgeleverd wat je zo graag wilde. Een doelstelling kan vanalles zijn, zoals:

  • Het vergroten van het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief
  • Meer bezoekers / omzet genereren voor een bepaald product in je webshop
  • Meer mensen die een offerte aanvragen via je website

3. Maak je mails persoonlijk

Het grote voordeel van email marketing is dat je deze helemaal kan personaliseren. Vermijd woorden als “Beste klant” of “uw bedrijf” en vervang deze door de klantnaam en bedrijfsnaam. Dit kan tegenwoordig erg makkelijk via email marketing programma’s.

Je kan mailings helemaal persoonlijk maken door bijvoorbeeld verjaardagsmails te sturen met een speciaal cadeautje, zoals een kortingscoupon.

4. Kies de juiste frequentie van je mailings

Je moet goed kijken naar de hoeveelheid mailings die je verstuurt. Te weinig mails kan betekenen dat de mailings niet effectief genoeg zijn en teveel mails kan irritatie opwekken, wat weer kan leiden tot meer afmeldingen.

Het is geheel afhankelijk van je markt en wat je wil communiceren. Een webshop kan makkelijk een wekelijkse mailing versturen met de nieuwste acties, maar binnen een B2B markt kan 1 mailing per maand of zelf 1 per 2 maanden al succesvol zijn. Zorg er ook voor dat je de frequentie aanhoud. Communiceer je dat je 1 mailing per maand verstuurt, doe dit dan ook en ga niet ineens 1 mailing per 2 maanden versturen. Zorg er ook altijd voor dat je bij het inschrijvingsformulier aangeeft hoe vaak de klant een mailing kan ontvangen.

5. Een effectief ontwerp

Een nieuwsbrief wordt door een klant op 2 manieren beoordeeld. De eerste is op de titel van de nieuwsbrief en de tweede is het ontwerp van de nieuwsbrief.

Zorg dat je een relevante en pakkende titel meegeeft aan je mailing. Deze titel moet de gebruiker aansporen om jouw mailing uiteindelijk te openen. Ga niet schreeuwen door van uitroeptekens gebruik te maken maar gebruik een pakkende, korte zin van 28 tot 39 karakters (ook wel “catchphrase” genoemd).

Het ontwerp van je nieuwsbrief moet pakkend, maar ook herkenbaar zijn. Gebruik logo’s en kleuren die je ook gebruikt voor je bedrijf, zodat de huisstijl terugkomt in je nieuwsbrief. Dit geeft herkenning aan de klant en zorgt voor het uitstralen van eenheid. Communiceer duidelijk via visuals en gebruik korte, krachtige zinnen. Mochten klanten bijvoorbeeld meer informatie willen hebben, stuur ze dan middels een “call-to-action” door naar je website of een speciale landingspagina (daar komen we zo nog op terug).

6. Maak je mailing niet te lang

Zorg ervoor dat je klanten niet eindeloos moeten scrollen in je mailing. Tegenwoordig worden veel mails op mobiele apparaten gelezen en wordt de content dus uitgerekt over het scherm. Dit zorgt ervoor dat je meer moet scrollen als op bijvoorbeeld een PC. Gebruik korte omschrijvingen, afbeeldingen en pakkende titels. Beperk je mailing tot 1 specifiek onderwerp zodat je gericht kunt schrijven.

7. Maak je mail “deelbaar”

Zorg ervoor dat je mailing gedeeld kan worden via social media als Facebook en Twitter. Dit vergroot het bereik van je nieuwsbrief en zorgt voor meer exposure. Belangrijk is dat mailing zó interessant geschreven wordt, dat mensen deze willen delen.

8. Zorg voor een optimale landingspagina

Een landingspagina is een pagina met content, gericht op hetgene wat jij in je mailing hebt geschreven en doorgelinkt hebt. Stel voor dat je Nike schoenen in je mailing hebt staan en een knop met “meer info”, is het verstandig om de klanten via deze knop door te sturen naar een landingspagina met alleen maar Niks schoenen. Door op die knop te klikken hebben ze namelijk aangegeven geïnteresseerd te zijn in Nike schoenen.

Een landingspagina bevat een duidelijke “call to action”, zoals het invullen van een contactformulier, het aanvragen van een offerte of het bestellen van een product. Zorg ervoor dat je landingspagina zo specifiek en relevant mogelijk is samengesteld, zodat je de klanten de informatie geeft waarnaar ze op zoek zijn.

Media & Internet

Media & Internet

Media & Internet is in 2011 opgericht door Hans Priems en biedt klanten totaaloplossingen op het gebied van websites, webshops, online marketing en campagnes. Bij ons kunt u altijd terecht voor een betrouwbaar en persoonlijk service. Samen met klanten kijken wij naar de beste inzet van onze middelen om het maximale uit de wensen en doelen van klanten te halen.