Via Facebook kunnen bedrijven en particulieren in Nederland al advertenties plaatsen op verschillende manieren, en ook Twitter en Pinterest zullen snel in Nederland geïntroduceerd worden. Vandaag werd ook bekend dat het populaire Instagram ook advertenties zal gaan tonen. Hoe komt het toch dat social mediamagnaten als deze 4 teruggaan naar de oude vertrouwde advertentiebronnen en hoe kunnen bedrijven het beste inspringen op deze trend?

Advertentieinkomsten zijn belangrijkste inkomstenbron

Social media grijpen terug naar de traditionele advertentiemethodes, omdat dit de grootste bron van inkomsten is. Gebruikers betalen geen kosten om van het sociale netwerk gebruik te maken dus zijn advertenties één van de weinige bronnen van inkomsten. Bedrijven die willen adverteren zien dit als grote kans, aangezien er gespecificeerd en doelgericht geadverteeerd kan worden via social media. Bijna elke leeftijdsgroep is vertegenwoordigd op alle verschillende soorten social media, dus maken bedrijven gebruik van deze kans.

Adverteren via Facebook

Via Facebook kunnen bedrijven op 4 verschillende manieren adverteren:

1. ‘Reguliere’ Facebook Advertenties
Deze advertenties verschijnen in de rechter zijbalk op de desktop versie van de site. Dus op profielen, fanpagina’s, applicaties en foto’s.
2. Gesponsorde verslagen (sponsored stories)
Berichten worden omgezet in betaalde advertenties om meer bereik te halen. Dit kan een “like” van een pagina zijn of een geplaatst bericht. Er zijn 7 verschillende soorten “sponsored stories” (page like, page post, page post like, app used and game played, app shared, check-in en domain)
3. Page Post Ads
Berichten worden weergegeven als advertenties op verschillende pagina’s. Berichten die worden weergegeven zijn: tekst, video, foto, link, poll of een evenement.
4. Promoted Posts
Berichten promoten onder fans die de update nog niet organisch gezien hebben.

Adverteren via Twitter, Pinterest en Instagram

Deze social media hebben al advertentieprogramma’s, maar nog niet in Nederland. Wel is bekend dat je via Twitter bepaalde zaken, zoals tweets, trends en profielen, kan promoten zodat ze bovenaan in de lijst komen te staan. Van Pinterest en Instagram is op het moment van schrijven nog niks bekend.

Media & Internet

Media & Internet

Media & Internet is in 2011 opgericht door Hans Priems en biedt klanten totaaloplossingen op het gebied van websites, webshops, online marketing en campagnes. Bij ons kunt u altijd terecht voor een betrouwbaar en persoonlijk service. Samen met klanten kijken wij naar de beste inzet van onze middelen om het maximale uit de wensen en doelen van klanten te halen.