Acht tips om jouw webshop kerstproof te maken

Traditiegetrouw zullen de online aankopen in december weer fors stijgen in kerst webshops. In 2017 werd er online zelfs 30% meer verkocht dan in 2016. In de 3 weken voor kerst ging er maar liefst € 928 miljoen over de digitale toonbank.

Vele webshops zullen al ver zijn met het kerstproof maken van hun webshop. Als jij optimaal wil profiteren van deze ‘kerstgekte’ en zorgen dat jouw producten onder de boom verschijnen; dan moet je met een aantal zaken rekening houden! Wij geven je 8 tips hoe jij jouw webshop kerstproef maakt.

Tip 1: Geschikte mobiele webshop

Hoeveel mensen ken jij zonder mobiele telefoon? Niet veel waarschijnlijk. 93% van de Nederlandse bevolking heeft namelijk een mobiele telefoon. Veel kerstcadeaus worden dan ook aangeschaft op mobiele apparaten. Zorg daarom dat jouw webshop geschikt is voor mobiele gebruikers.

✓ Maak jouw website responsive, zodat deze zich aanpast aan schermen van alle formaten.
✓ Zorg dat bezoekers niet eindeloos hoeven te klikken om op de juiste pagina te komen.
✓ Controleer of de website snel laadt op mobiele apparaten.

Tip 2 Originele kerstproducten

Niet geheel onbelangrijk: wees origineel. Als je wilt opvallen, moet je anders zijn dan normaal en anders dan je concurrent. Zorg voor een goede verhouding van het huidige assortiment en andere leuke aanvullingen. Naast zwarte sokken ook kerstsokken dit jaar dus!

✓ Beeld je in wat jouw klanten willen kopen.
✓ Zorg voor een aantal producten die je anders niet verkoopt.
✓ Deel grappige, nuttige en opvallende producten op Facebook en in jouw nieuwsbrief, zo trek jij consumenten naar jouw webshop!

Tip 3 Tip jouw klanten door middel van kerstmails

Wij geven onze klanten vaak het advies om nieuwsbrieven te verzenden, zeker met kerst. Nieuwsbrieven zorgen namelijk voor de hoogste ROI (return of investment), zelfs bijna 5 keer hoger dan met social media! Zend jouw bestsellers en speciale aanbiedingen naar jouw contacten en houd conversie bij! Merk je dat een bepaald product veel clicks ontvangt en verkopen genereerd? Zend dan een vervolg mail met dit product en varianten van dit product! Maar let op… houd altijd rekening met de AVG!

Professionele nieuwsbrieven versturen en conversies bijhouden kan bijvoorbeeld met het mailprogramma Maildogs.

Tip 4 Waardebonnen

Je kent het wel: van die mensen die nooit weten wat voor cadeau ze willen krijgen of kunnen geven met kerst. Dat wordt dus weer eindeloos surfen op webshops en een tal van fysieke winkels bezoeken en vaak zonder resultaat. Bied waardebonnen aan voor deze twijfelde consument, zodat ook zij jouw klant worden.

✓ Verkoop en accepteer waardebonnen. Betrek jouw offline en online kanalen hierbij.
✓ Zorg dat je waardebonnen van verschillende prijzen hebt en laat mensen zelf het bedrag kiezen.
✓ Verpak de cadeaubon in een leuk kerstpapiertje of in een luxe verpakking. Voeg eventueel een kortingsbon of sample van jouw product toe.

Tip 5 Maak een speciale kerst landingspagina

Plaats jouw kerstaanbiedingen en kerstproducten op één speciale kerstpagina. Maak het jouw klanten makkelijk door ze direct naar deze kerstpagina te sturen. Link daarom in jouw mailings, social media posts en andere kerstuitingen direct door naar deze pagina. Denk eens na over de uitstraling van deze pagina. Gebruik je jouw eigen huisstijl of maak je een pagina in een kerstthema?

Tip 6 Begin een actie

Of het nu een kortingsactie is, een spaaractie of een winactie: wij Nederlanders zijn er gek op. Acties zorgen tevens niet alleen voor verkopen van het actieproduct, maar ook voor verkopen van andere winstgevende producten! Hoe vaak gebeurt het dat je ergens op een actieproduct klikt en dan later toch een ander product koopt? Zorg trouwens wel dat jouw webpagina uitnodigt voor meer verkopen, door bijvoorbeeld gerelateerde producten aan te bieden.

✓ Bedenk welke actie past bij jouw bedrijf.
✓ Maak de actie relevant voor jouw klant.
✓ Probeer online en offline te betrekken in jouw acties.

Tip 7 Social media

Ruim de helft van consumenten gebruikt social media om kerstinkopen te doen of om inspiratie op te doen. Verder is social media natuurlijk ideaal om snel in contact te komen met jouw klanten.

✓ Plaats foto’s en video’s van producten die relevant zijn voor jouw doelgroep.
✓ Zorg dat producten rechtstreeks naar de juiste productpagina worden gelinkt en niet naar bijvoorbeeld de homepage.
✓ Promoot je berichten waar nodig, maar overdrijf niet.
✓ Bedenk goed aan wie je jouw producten wil laten zien. Stel dus relevante doelgroepen in.

Kortom: social media zorgt ervoor dat je snel in contact komt met jouw klant en kan erg handig zijn om je verkoop tijdelijk een boost te geven. Maar let op: gebruik het niet alleen voor het plaatsen van commerciële content en wees relevant voor je doelgroep.

Tip 8 Beveiliging van jouw website

Sinds begin dit jaar moeten we er allemaal aan geloven, de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is van start gegaan. Natuurlijk hartstikke belangrijk voor de bescherming van persoonsgegevens, zodat identiteiten niet op straat komen te liggen. Maar als webshop heb jij wel enkele verplichtingen.

✓ Zorg dat je toestemming hebt van jouw klant om hun gegevens te verwerken.
✓ Plaats een privacyverklaring op jouw webshop.
✓ Regel een SSL certificaat. Dit is verplicht als jij gegevens verwerkt van jouw klanten.

De laatste lootjes!

Succes met de laatste lootjes! Kom je erachter dat je hulp nodig hebt met het verbeteren van je webshop? Neem dan eens contact op per telefoon: 013 762 01 84 of per mail: info@mediaeninternet.nl.

Media & Internet

Media & Internet

Media & Internet is in 2011 opgericht door Hans Priems en biedt klanten totaaloplossingen op het gebied van websites, webshops, online marketing en campagnes. Bij ons kunt u altijd terecht voor een betrouwbaar en persoonlijk service. Samen met klanten kijken wij naar de beste inzet van onze middelen om het maximale uit de wensen en doelen van klanten te halen.