Het gebruik van smartphones en tablets blijft toenemen. Inmiddels wordt meer dan een derde van alle zoekopdrachten naar personen of bedrijven gedaan vanaf een smartphone of tablet. Uit deze statistiek blijkt maar weer hoe belangrijk (mobiele) vindbaarheid is voor een bedrijf.

mobiele zoekopdrachten toename

Het Zero moment of Truth

Op het moment dat consumenten een koopprikkel hebben ondervonden, wordt er direct naar een mobiel apparaat gegrepen. Bij Google wordt dit ook wel het “Zero moment of truth” genoemd. Dit is het allereerste contactmoment wat consumenten hebben met een product. Aangezien men vaak uit een impuls meer wil weten, wordt dit vaak gedaan via een tablet of smartphone die binnen handbereik ligt.

Van First Moment Of Truth naar Zero moment of Truth

Onder first moment of Truth wordt het moment verstaan waarop consumenten voor het schap staan om een keuze te maken. Dit is voor retailers al jarenlang het moment om de consument te overtuigen van hun product. Naast reclame dat verkoop kan stimuleren, is er met de opkomst van de mobiele apparaten een extra communicatiemiddel beschikbaar wat wordt ingezet door mensen.

Enkele feiten op rij:

– In de VS zegt 79% van de smartphone-eigenaren zijn telefoon te gebruiken bij het winkelen (bron: Google).
– In 2012 kende Nederland 4,3 miljoen tabletgebruikers en 7 miljoen gebruikers van een smartphone (GfK)
– 29% van de gebruikers heeft tenminste 1 shopping app gedownload (bron: Deloitte)

Op zoek naar het product

Steeds meer consumenten gaan via hun mobiele apparaten op zoek naar een bepaald product. Dit kan zijn voor informatieverschaffing of een betrouwbaar adres waarop het product kan worden aangekocht. Het is voor aanbieders van een product noodzakelijk om goed vindbaar te zijn wanneer hierop wordt gezocht. Mobiele optimalisatie en een responsive website zijn in nog nooit zo belangrijk geweest.

Op zoek naar het bedrijf

Wanneer klanten op zoek zijn naar een bepaalde aanbieder van een dienst of een specifieke winkel, dan zijn ze voornamelijk op zoek naar het telefoonnummer en de openingstijden van bedrijven. Deze informatie dient goed vindbaar te zijn. Het meest wordt er mobiel gezocht naar kappers, tandartsen, taxi’s, restaurants en fietsenmakers. Dit zijn allen bedrijven met een locaal karakter. Het toepassen van lokale marketing met lokale optimalisatie is noodzakelijk voor het winnen van nieuwe lokale klanten .

Media & Internet is gespecialiseerd in het lokaal vindbaar maken van bedrijven door onder andere lokale zoekmachineoptimalisatie toe te passen. Daarnaast is het belangrijk dat een websites op alle mobiele apparaten gebruiksvriendelijk en duidelijk is. Ook voor het ontwikkelen van een klantvriendelijke responsive website bent u bij Media & Internet aan het juiste adres.

Media & Internet

Media & Internet

Media & Internet is in 2011 opgericht door Hans Priems en biedt klanten totaaloplossingen op het gebied van websites, webshops, online marketing en campagnes. Bij ons kunt u altijd terecht voor een betrouwbaar en persoonlijk service. Samen met klanten kijken wij naar de beste inzet van onze middelen om het maximale uit de wensen en doelen van klanten te halen.