Facebook heeft deze week de hashtags (#) geïntroduceerd. Met hashtags kunnen gebruikers makkelijker zoeken op bepaalde termen of onderwerpen, door simpelweg een # voor de zoekterm te zetten (zoals #internet bijvoorbeeld). Twitter gebruikt deze vorm van zoeken al langer, nu volgt dus Facebook. Maar wat moet je ermee als bedrijf?

#Relevantie
Door hashtags voor je termen te gebruiken, verhoog je de relevantie van een zoekopdracht. Zoals je in Google bijvoorbeeld de + en ” tekens kunt gebruiken om specifieker te zoeken, kun je dat via Facebook nu met een #. Het zorgt voor relevantere opdrachten, zodat de gebruiker specifiekere zoekresultaten krijgt. Voor bedrijven is het dus interessant om hashtags te gebruiken voor hun producten, diensten of merknamen.

Hoe kun je hashtags het beste inzetten?
Bij Twitter worden hashtags ingezet midden in zinnen, omdat je bij Twitter natuurlijk maar 140 tekens hebt. Bij Facebook is het het beste dit niet te doen. Dit komt namelijk niet ten goede aan het leesplezier van de ontvanger. Het beste kun je de hashtags aan het einde van het bericht inzetten om zo de tekst overzichtelijk te houden.

Daarnaast moeten hashtags niet te lang zijn. Gebruik kort en krachtige woorden. Gebruik dus geen #restaurantdekruikintilburg maar bijvoorbeeld #kruiktilburg. Zorg dat de hashtag die je gebruikt relevant en uniek is. Gebruik je hashtag ook consequent en zorg dat je publiek bekend wordt met de hashtag. Mocht je bijvoorbeeld op Twitter al een hashtag gebruiken, overweeg deze dan ook op je Facebook pagina in te zetten.

#ga #niet #spammen #met #hashtags
Zorg ervoor dat je teksten leesbaar en relevant blijven. Ga niet elk onderwerp of woord voorzien van een hashtag, maar gebruik er maximaal 3 per tekst, het liefst minder.

Media & Internet

Media & Internet

Media & Internet is in 2011 opgericht door Hans Priems en biedt klanten totaaloplossingen op het gebied van websites, webshops, online marketing en campagnes. Bij ons kunt u altijd terecht voor een betrouwbaar en persoonlijk service. Samen met klanten kijken wij naar de beste inzet van onze middelen om het maximale uit de wensen en doelen van klanten te halen.