Er zijn verschillende manieren om je website populairder te maken. Denk aan linkbuilding (zie dit artikel) of het verbeteren van de organische resultaten in zoekmachines. Het voordeel van deze oplossingen is dat ze succesvol zijn op de lange termijn, maar wat minder geschikt zijn voor de korte termijn. Als u snel resultaten wilt behalen, is adverteren via zoekmachines erg geschikt voor u.

Adverteren met Google AdWords

De meest bekende zoekmachine om te adverteren is Google. Zo’n 96% van alle zoekopdrachten (700.000 zoekopdrachten per minuut) in Nederland gaat via deze zoekmachine. Dat zijn gigantische aantallen en Google is hiermee ook de meest bekende zoekmachine. Niet alleen in Nederland, maar ook in vele andere landen. Het advertentieprogramma van Google heet Google AdWords.

Wat is Google AdWords

U kunt Google AdWords het beste vergelijken met een grote veiling. Per zoekopdracht worden advertenties weergegeven die aan een bepaald eisenpakket van Google voldoen en verschillende invloeden zoals de hoogte van het bod en de zoekwoorden bepalen de positie op de resultatenpagina. Het is niet automatisch zo dat degene met het hoogste bod ook het hoogst op de resultatenpagina komt te staan. Kwaliteitseisen als relevantie van het zoekwoord en de pagina waarnaar de advertentie naartoe wijst zijn minstens, zo niet meer belangrijk dan alleen het bod.

Wat zijn de voordelen en nadelen van adverteren via zoekmachines?

De voordelen zijn onder andere dat de adverteerder pas betaalt als er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt. Als deze alleen wordt getoond hoeft de adverteerder dus niks te betalen. Daarnaast kan er een budget ingesteld worden, dus je bent nooit meer kwijt dan je daadwerkelijk zelf wilt.

Een nadeel is dat er veel adverteerders al actief zijn op Google AdWords. Het is dus zaak om echt uniek te zijn in je zoekwoorden(combinaties), je landingspagina en je bod. Google AdWords is daarom ook vrij specialistisch werk en er wordt geadviseerd om altijd een professional te laten helpen om je campagne zo effectief mogelijk te laten zijn.

Zijn er ook alternatieven t.o.v. Google AdWords?

Er zijn zeker alternatieven, alleen zijn deze in Nederland nog niet zo groot. Een alternatief is Bing Ads, het advertentieplatform voor de zoekmachine Bing. Bing is groeiende in Nederland en is vooral populair in het buitenland. Adverteren via Bing heeft wel als voordeel dat deze nog niet verzadigd is, en daardoor het bod op de zoekwoorden veel lager ligt. Mocht uw doelgroep gebruik maken van Bing is dit wel een ideaal alternatief om te gaan adverteren via zoekmachines.

Media & Internet

Media & Internet

Media & Internet is in 2011 opgericht door Hans Priems en biedt klanten totaaloplossingen op het gebied van websites, webshops, online marketing en campagnes. Bij ons kunt u altijd terecht voor een betrouwbaar en persoonlijk service. Samen met klanten kijken wij naar de beste inzet van onze middelen om het maximale uit de wensen en doelen van klanten te halen.